Najčešća intervencija službi za pomoć na putu u zimskim danima je startovanje automobila s lošim akumulatorima. Problem je što oni nemaju očekivani rok trajanja i što svoje pravo stanje pokažu najčešće u zimskim danima kad temperature padnu ispod nule. Pravilno održavanje akumulatora sigurno značajno povećava radni vek ovog dela automobila, pa evo nekoliko saveta:
Ako održavate ovaj deo automobila, sigurno će vas duže služiti, ali čak i ako se ošteti, imaćete tu informaciju na vreme i izbeći ćete dodatne troškove koji se nameću kad vas automobil izda u najhladnijim zimskim danima.
Kada kupujete nov akumulator, kupite takav čiji je kapacitet bar isti kao kod originalnog ili onog koji menjate, osim ako ne nameravate da automobil prodate u relativno bliskoj budućnosti. Čak i tada, veliki akumulator može da poveća cenu prilikom prodaje.
Akumulatori se cene prema ponašanju prilikom startovanja motora po hladnom vremenu, tj. sa koliko električne struje akumulator može da snabde elektropokretač kada je vreme veoma hladno. Provera startovanja po hladnom vremenu pokazuje jačinu struje koju akumulator od 12 V može da proizvede u roku od 30 sekundi pre nego što napon padne na 7,2 V. Kapacitet akumulatora je izražen u amper/časovima – na primer, akumulator od 50 Ah (amper/časova).
Prilikom kupovine treba da odaberete akumulator sa kapacitetom neophodnim za startovanje po hladnom vremenu. Za motore koji imaju dodatne uredjaje kao što su upaljač za cigarete, jak stereo uredaj itd., treba predvideti akumulator većeg kapaciteta. Ako imate problema sa startovanjem po hladnom vremenu, kupite akumulator najvećeg kapaciteta koji fizički može da stane u predvidjeni prostor. Zapamtite da će na -20°C vaš akumulator, iako je potpuno napunjen, koristiti samo 40% kapaciteta. Ovo znači da će za isti motor možda biti potreban akumulator sa 2,5 puta većim kapacitetom od nominalnog da bi mogao da radi kada temperatura padne na -20°C.
Alat i materijal:
Upozorenje:
tečnost u akumulatoru je kiselina sa korozivnim dejstvom. Ne dopustite da vam dodje u dodir sa očima, kosom, odećom ili obojenim površinama. Odmah dobro isperite vodom mesto na koje je prsnula tečnost. Nikada ne držati akumulator blizu otvorenog palamena ili eleklrične varnice. Akumulalor proizvodi gas koji je zapaljiv i eksplozivan. Uvek skinite prstenje i šal kada radite sa akumulatorima i produžnim kablovima za startovanje da biste sprečili mogućnost varničenja. Pažljivo rukujte metalnim alatom ili produžnim kablovima da ne bi dodirnuli pozitivan pol akumulatora (ili metal u dodiru sa tim polom) ili neki drugi metalni deo automobila i izazvati kratak spoj.
Ako je nakon stručnog ispitivanja utvrđeno da akumulator treba zameniti, to se radi na sledeći način:
1) | Skinite ključem vijke na ramu koji pričvršćuju akumulator za automobil. Posao će vam ići brže ako ga blagovremeno planirate. Kada rešite da zamenite akumulator, bar nekoliko sati pre nego što počnete to da radite podmažite vijke uljem da bi se lakše skinuli. |
2) | Skinite kleme kablova sa akumulatora kako je opisano u odeljku punjenje akumulatora. Proverite da li je glavni prekidač iskljucen. |
3) | Izvadite stari akumulator iz automobila. Traka za držanje akumulatora će vam olakšati taj posao. Očistite okvir za pričvršćivanje rastvorom sode bikarbone i vode. Ne bi bilo loše da taj okvir posle čišćenja i sušenja obojite bilo kojom antikorozivnom bojom da biste usporili dalju koroziju. |
4) | Montirajte nov akumulator pošto ste proverili na kojoj strani se nalaze polovi na akumulatotru u odnosu na kablove u automobilu. |
5) | Obavezno proverite da li je nov akumulator posle nameštanja potpuno napunjen. Ako je pitanju standardan akumulator, proverite to hidrometrom. |
Kad god zamenjujete akumulator ili čistite polove na akumulatoru, obavezno premazite antikorozionim sredstvom spojeve kablova i polova. To može brzo da se uradi silikonskim sprejom, ali je efikasnije primeniti posebno antikoroziono sredstvo koje se na metal nanosi četkom. To sredstvo se nabavlja u prodavnicama autodelova. Može se naneti i debeo sloj masti, a dovoljan može da bude i vazelin.
Mnogi noviji tipovi akumulatora sa bočno postavljenim polovima imaju zaštitne poklopce na polovima koji ih štite od korozije.